Saturday, December 31, 2011

countdown 2012



azam baru yang akan muncul setiap kali penghujung tahun....adakah korang semua betul-betul berazam atau hanya bermain dibibir sahaja?

kalau itu yang berlaku...rugilah kan, macam mana nak majukan diri, ramai di antara kita yang hanya berazam dan berazam sahaja. dan ianya berlalu begitu sahaja.


dan untuk mengelakkan daripada itu berlaku pada setiap hujung tahun, ubahlah perangai yang MALAS itu, dan jugak buatlah perubahan pada diri sendiri.

dan tidak kurangnya pada setiap ambang tahun baru, banyak jugalah yang rosak akhlaknya, membuat dosa di sana sini tanpa memikirkan malu dan sebagainya.

dimana terletak nya otak kita?


Tuesday, December 27, 2011

bahaya peminta Bantuan Rakyat 1 Malaysia

~~BACA ARTIKEL INI SAMPAI HABIS~~~

ini lagi satu, memang betul2 terkena bagi yang tak tahu menahu dan jugak tidak membaca isi-isi kandungan tentang pembahagian duit 500 ringgit sorang bagi yang pendapatannya kurang 3ribu.

bunyinya best kan, tapi jika seseorang yang sebelum ni pernah bertukar kerja dan jugak gajinya sebelum nih melebihi tahap yang ditetapkan untuk membayar cukai, jangan terkejut jika selepas disuruh bayar jumlah cukai yang tidak pernah dibayar sebelum ini.

lebih elok jika tidak liat untuk membayar cukai walaupun hati asyik nak menyalahkan orang lain.

bagi korang yang dah memgisi borang BR1M itu, cuba semak diri sendiri adakah sebelum ni pernah membayar cukai ataupun pernah bertukar kerja, yang mana kerja sebelum ni gajinya melebihi dari apa yang sekarang.






Thursday, December 22, 2011

dan kalau lelaki dengan perempuan

bila lelaki ni dengan perempuan, kalau ok, ok lah rentaknya, tapi kalau jenis tak mau mengalah, parahlah jawabnya, contohnya kalau lelaki dengan perempuan bertengkar, yang mana perlu mengalah?

macam movie lah kan.....betul tak?

semalam tengok citer G-force kat tv3 memang best sangat.


Tuesday, December 13, 2011

AMARAN UNTUK PENUNGGANG MOTORSIKAL


entri yang cukup ringkas sahaja ditujukan khas untuk penunggang-penunggang motorsikal,
kalau rasa motor tu kecik, jangan lah sesuka hati bawa motor cilok-cilok kiri kanan di antara kenderaan yang lebih besar.

memang motorsikal kecik, kalau sekali terhimpit atau tiba-tiba bergesel dengan kereta @ lori? siapa yang susah?
kalau panjang umur, nasib lah kan, kalau ensiden kat situ jugak, macam mana?
tak ke sia-sia je hidup?

agak-agak kalau baca yang aku tulis nih, boleh sedar tak?
terutama yang membawa motorsikal di kawasan yang sibuk dengan kereta-kereta, korang semua tahu kan, motor ni kecik..dan ianya boleh mempercepatkan perjalanan ke destinasi, kalau korang bawa dengan betul, alamatnya sampai lah ke rumah, kalau korang bawa dengan tidak berhati-hati, jika nasib baik, baiklah korang, jika tidak bernasib baik, ALAMAK!!...pikirkan lah sendiri yop!!

Monday, December 12, 2011

korang boikot ke tak?

assalamualaikum....
annyong haseyo!!
apa kabar?
selamat malam semua.....

korang semua sihat?
ada tak tengok tadi konsert "buka semangat", ada rasa teruja ke mcm mana dengan konsert tuh?
dia orang ni, tak habis-habis nak promote produk coca-cola, aku pesan, janganlah korang terpengaruh, ayuh sama-sama kita boikot,,,@ korang semua dah lupa dah pasal boikot?

adakah bende tuh semua hanya berlaku masa skali skala sahaja?
ayuh semua..selagi israel ada, mari kita sama-sama rakyat malaysia berganding tenaga tidak membeli minuman coca-cola dan produk-produk yang seangkatan dengannya..

BOLEH???

Monday, November 28, 2011

sekarang ni ada lagi ke jenis duduk atas batang pisang?

hello hello...

sekarang ni kan musim cuti sekolah, tambah-tambah lagi sekarang ni pulak musim hujan, maka sejuk lah budak-budak nie, kan?

so, ramai tak ibu ayah yang sudah mempunyai plan nak bawa anak-anak ke klinik, tok mudim, untuk potong anu  sedikit kelopak kemaluan anak mereka, sebagai umat islam, bende ni memang wajib dilaksanakan bagi menjamin kebersihan jasmani generasi akan datang.

jadi, berduyun-duyunlah ibu ayah yang membawa anak mereka ke pusat-pusat pemotongan tersebut.
jadi, mestilah tunaikan tanggungjawab itu ya.


Sunday, November 27, 2011

kenapa kita tak tau?

kenapa?
kenapa?
tak nak ambil tau ke? atau kene diberitahu?
nilah senario masyarakat kita....perkara yang paling penting untuk kesejahteraan hidup ialah "kesihatan", perlunya kita menjaga perkara ini sebelum perkara lain yang lebih penting, bila ianya capai 100% dalam badan kita, maka dapatlah kita menuju kearah masyarakat yang sihat,,kan?

tapi, sebaliknya berlaku, rata-rata kita lebih pentingkan perkara lain berbanding kesihatan ini, ramai yang lebih suka mencari wang, wang dan wang tanpa memikirkan pentingnya kesihatan, mungkin mereka sedar, tapi mereka tak nak ambil tahu dan tunggu jatuh sakit dahulu baru nak mencari ubat.

dan inilah yang sering berlaku, dan rata-rata rakyat kita ni sukar nak mencari yang jenis berterima kasih, ramai yang lebih pentingkan diri sendiri, setuju?

nak meluahkan cara berterima kasih banyak caranya, dan kita boleh lah pikir-pikirkannya untuk kesejahteraan bersama.

terima kasih kepada nuffnang malaysia kerana menceriakan page aku.

adoi....kucing nih!!

adeh, spoil mood sungguh, nasib baik belum putus lagi~~

apa lah, kalau tidak, habis wayar charger laptop aku putus digigit nya.
aku memang anti kucing sungguh.

apa yag perlu kita buat jika?

apa yang kita perlu buat jika?

1. tidak boleh tidur?
2.tiada selera makan?
3.cirit birit?
4.masalah kewangan?
5.masalah rumahtangga?

Thursday, November 24, 2011

hutang

entri khas berkaitan hutang, sebut pasal hutang ni, kita semua pasti ada hutang kan?
bagaimana untuk "membayar" hutang?

Monday, November 21, 2011

ulasan harimau vs garuda

jap jap.....aku tengok tak habis lagi, nanti aku update

Sunday, November 20, 2011

alahai jiran....awat bangang sangat?

alahai jiran sebelah, apsal bangang sangat, tiap-tiap hari bertukang dalam rumah, entah apa yang diketukkan nya, rumah macam itu jugak, tidak bertambah atau berkurang, memekak saja kerjanya, ditegur sekali tidak endah.


barangkali tidak paham bahasa, sebab keling kan, kalau ditegur, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri berbelit-belit la kot, betul tak?

jiran yang macam ni lah jenis menyusahkan orang lain, menggangu ketenteraman penghuni lain.

Saturday, November 19, 2011

pengalaman itu sangat mengesankan

gambarkan tajuk di atas itu dengan pengalaman korang, tak kisah lah ape-ape pun okey?
asalkan ia adalah satu pengalaman korang yg dirasakan begitu menguja kan ke, mencemaskan ke...

pernah tak korang dikejar ayam?
dikejar lembu?
disergah ular?
dilastik batu?

hidup nih ibarat buah durian


atau apa2 pengalaman yang lebih moden lagi di masa kini...boleh lah kita pikir-pikirkan, seiring dengan peredaran zaman kini kan, setiap pengalaman yang kita hadapi tentulah berlainan jika dibandingkan dimasa lalu @ zaman kanak-kanak yang penuh dengan keriangan.

bila ia sudah berlalu, mulalah kita rindukannya. ingin kembali pada masa lalu amatlah tinggi, tapi apakan daya, setiap yang kecil akan besar, setiap yang besar akan remaja, dan remaja ke dewasa..seiring dengan perkembangan teknologi masa kini, ada yang lahir didunia ini terus mendapat akaun facebook kan?

bila besar-besar sudah pandai meminta laptop, jika tidak dapat, meraung menangis merajuk dan bermacam-macam lagi, perlu mengajar erti kesusahan dan erti berusaha untuk anak-anak, jika ingin melihat ianya menongkah arus arus deras dari semasa ke semasa....agree??

ibarat menatang minyak yang penuh, sudah tentu bila dicurahkan air, airnya tidak sebati dengan air, jika memasukan air dalam minyak yang panas, sudah tentu ianya mengelegak dan terkena ditangan sendiri kan, siapa yang sakit? sakit hati? sakit jiwa? sakit itu hanya sekejap atau lama bergantung pada cara kita mengubatinya.

Friday, November 18, 2011

dalam kenangan [1995 - 2011]


sudah tinggal kenangan, motor nih banyak sudah berjasa...siapa2 yang pernah naiki motor ni mesti akan rasa feel the moment, hehe...entah ye atau tak?

dengan motor ni jugak, banyak pengalaman pahit dan manis telah berlaku..kan kan?

dan motor ni jugak menjadi tumpuan para-para mat rempit.

Tuesday, November 15, 2011

malaysia tempat pertama

mungkin tajuk diatas sedikit sebanyak membahagiakan korang kan? apa tidaknya...kerana ia melibatkan nama malaysia, korang tau tak apa itu di sebalik tajuk "malaysia tempat pertama"?

meh dekat aku nak bisik, tempat pertama tu ialah.....erm erm....ini tidak ada kene mengena dengan sukan sea yang sedang berlangsung di palembang tau, nehi!! nehi!! nehi!!....tidak sama sekali...walaupun sekarang ni sedang mengutip emas.

okey, yang dikatakan sebagai tempat pertama itu adalah disebabkan oleh tabiat pemakanan rakyat malaysia, dan kita akui....negara kita memang banyak dengan makanan dan boleh dikatakan sebagai syurga makan.



okey? itu kita tidak boleh disangkalkan lagi, negara lain rakyatnya mati kerana kelaparan, rakyat kita mati disebabkan oleh kekenyangan.
sebagai contoh:- 
seorang pemuda, balik dari kedai makan bersama kawan-kawan tiba-tiba terkena serangan jantung.

bab makan ni pula kita sangat mewah, bangun-bangun tido terus ada makanan, dan bagi yang rasakan dirinya makan tak abis tu, bolehlah share-share dengan umat yang memerlukan, tidak guna jika kita tidak berkongsi, kerana disebalik perkara itu ada keburukannya.

dan rakyat malaysia juga lebih banyak yang tidak bersukan, suka tangguh-tangguhkan bende yang dikatakan adalah tanggungajwab diri sendiri. okey? boleh faham?

dan lama kelamaan akan memudaratkan badan.
mahukah korang?


mulai dari sekarang, bertindaklah untuk masa depan diri sendiri, carilah kesihatan.

untuk diri sendiri, untuk keluarga, untuk negara.





Monday, November 7, 2011

bila suka buat andaian melulu

fikir dan tidak fikir merupakan dua perkara yang berbeza, jika orang cerdik, dia akan berfikir panjang dan bertanya dengan tuan punya diri jik ada yang tidak kena, bagi orang yang tidak berfikir pula, mereka suka membuat andaian sendiri dan jugak akan terus menyerang .

pikiran negatif

bila dipikirkan, betul ke tindakan aku?, salah ke tindakan aku?, apa yang aku buat? salah , ke aku macam ini, macam itu.

sesetengah orang tidak paham keadaan orang lain, sudah tentu la tidak faham kan, sebab dia orang bukan hidup dalam diri kita, bukan 24jam dengan kita, kadang-kadang cara hidup, cara kerja yang membuatkan berlakunya ke_tidak_puas_hati_an sesetengah orang terhadap orang lain.

dalam pada itu, mula lah berlakunya kecelaruan pemikiran, berperasaan itu ini, bukan nak tanya betul-betul, kalau jenis berfikiran negatif, susah dah hendak di-positifkan balik, hendak-hendak lagi bila dah keadaan diri dah rasa besar, rasa berkuasa, rasa lebih bijak dan pandai dari orang lain, rasa dah terlebih makan garam dari orang lain. memaglah kalau di perhatikan dari sudut lain, ada yang bagus, tapi kalau bercampur dengan perasaan yang terlebih negatif macam mana?

dan kalau berpikiran negatif sangat; jenisnya susah nak:
1.menerima pendapat orang lain.
2.lebih mengutamakan pendapat diri sendiri.
3.suka menghentam orang lain.
4.suka buat tuduhan melulu tanpa usul periksa.


apa-apa pun, selamat hari raya aidiladha, maaf zahir dan batin.


Sunday, November 6, 2011

aidiladha 2011

selamat menyambut aidiladha kepada semua blogger-blogger, dalam kita sibuk menekan jari jemari di atas papan keyboard, renung sejenak pelbagai kesusahan orang-orang yang tidak berkemampuan, sedekahkan kepada mereka satu artikel yang dikira boleh membuka banyak mata orang-orang yang dikira boleh menolong golongan-golongan ini.

dan tanamkan dalam hati bahawa pada aidiladha kali ini adalah satu pengorbanan yang tidak hanya bekorban di mulut sahaja, yang penting di dalam hati nurani sendiri.



sekian,

Sunday, October 30, 2011

iktibar yang tidak diambil






 dengan tengok dua gambar di atas...

agak-agaknya manusia yang suka bawak keta laju di jalan raya serik tak?


Sunday, October 9, 2011

TENTANG TULANG BELAKANG YANG KORANG PERLU AMBIL TAHU

TULANG BELAKANG

apa itu fungsi tulang belakang?

-memberikan sokongan kepada tubuh badan untuk berada dalam keadaan tegak.

STRUKTUR TULANG BELAKANG
jumlah keseluruhan: 33 ruas tulang

cervical ( servik) = 7 ruas
thorical (toraks) = 12 ruas
lumbar (lumbar) =5 ruas
pelviks ( sakrum) + (koksik) = 9 ruas

total:33 ruas tulang

point-point yang merangkumi

serviks = c1 hingga c7


toraks = T1 hingga T12


lumbar = 


sacrum = S1 hingga S5


koksik = Co1 hingga Co5


tulang belakang adalah tunjang dan juga akar kepada tubuh badan.
- terdapat saraf yang paling penting tersimpan dan terlindung di tulang belakang.

-setiap tulang dipisahkan oleh disc atau piring
-dikelilingi oleh ligamen, otot dan saraf.
-setiap tulang vertebra ada sepasang saraf yang bersambung dengan bahagian badan yang lain.

TULANG SERVIKS
-MENGAWAL PERNAFASAN-
sebarang kecederaan boleh emngakibatkan hilang keupayaan bernafas sendiri dan tidak mampu menggerakkan kaki dan tangan.

TULANG TORAKS
spina berhubung dengan tulang rusuk
JIKA KECEDERAAN AKAN MENGAKIBATKAN
hilang kawalan dada dan kaki


TULANG LUMBAR
-bahagian paling tegap kedudukannya.
-menanggung beban terberat berbanding baahgian lain.
JIKA KECEDERAAN=hilang kawalan pada kaki, pundi kencing, usus dan fungsi seksual

TULANG SACRUM
-tulang bergabung dan tidak memiliki celah antara satu sama lain.
KECEDERAAN=hilang kawalan kaki,pundi kencing,usus, fungsi seksual dan kerosakan saraf pada anggota   terbabit.

TULANG KOKSIK
saling bergabung dan tidak mempunyai celah ( tonggeng)


SARAF TUNJANG
bermula dari otak ------->memasuki turus tulang belakang dan berakhir pada bahagian pinggang.
SAIZ= sebesar jari manis

FUNGSI=menyampaikan maklumat
SANGAT SENSITIF= sebab itu ia dilindungi tulang belakang.


PUNCA SAKIT TULANG BELAKANG

aktiviti harian  >>>> angkat barang, cara tidur.
postur badan >>>> cara duduk dan cara berdiri.


***saraf sihat sepatutnya bergerak bebas dalam badan bagi memastikan bekalan darah, pertukaran cecair   badan dan khasiat makanan berlaku dengan sempurna***


Wednesday, October 5, 2011

love, kindness, service





disebalik logo atas tuh, ada segala macam cerita didalamnya, jika korang ada perasaan ingin mencuba dan yakin serta tidak ragu-ragu dengannya, kunjungilah ia dimana-mana cawangan yang terdekat, bawak satu family lagi bagus.

dan pengalaman aku masa edar Brochures kepada orang ramai, kebanyakannya tidak mau menerima, jeling semacam dan ada yang nampak dari jauh terus buat muka.

nak tolong pun susah kan, barangkali nak tunggu sakit dulu baru cari ubat.

kalau tak nak tolong diri sendiri, tolong lah orang lain, banyak pahalanya.

sejak kerja sini, bila nampak orang yang sakit dan banyak berhabis duit, aku terpikir, alangkah bagusnya kalau diaorang percaya dengan produk ni.


kalau korang mahu cuba, buka lah website ni http://www.ceragem.net.my/ boleh tengok alamat cawangan-cawangan yang terdekat dengan tempat korang.
 

 

 

Saturday, October 1, 2011

jawatan kosong

costumer care


Friday, September 16, 2011

AMARAN PADA SEMUA WANITA (HARUS BACA)

Peringatan kepada semua !!!!!!!!!!!

Ini adalah sangat menakutkan, serupa dengan kes Ms Canny Ong.
Pada suatu hari, terdapat seorang wanita yang berhenti di stesen minyak
untuk mengisi minyak. Setelah selesai memenuhkan tangki minyak selepas
membayar menggunakan kad kredit di pam dan ingin meninggalkan stesen
tersebut, atendan di dalam kedai lantas bercakap menerusi speaker dan
memberitahu sesuatu yang berlaku dengan kad itu dan meminta wanita itu masuk
ke dalam untuk membayar tunai.


Wanita itu keliru kerana dia telah selesai mengisi minyak dan pembayaran
menggunakan kad kredit telah diluluskan. Dia menunjukkan isyarat tangan
kepada atendan tersebut dan bersiap sedia untuk meninggalkan tetapi atendan
tersebut sekali lagi menggesa wanita tersebut masuk ke dalam kaunter kedai
untuk membayar tunai.

Dengan perasaan sedikit marah, wanita itu terus masuk ke dalam kedai dan
mempertikaikan tindakan petugas tersebut dan menuduh dia menipu. Atendan
tersebut memberitahu supaya wanita itu bertenang dan mendengar dengan teliti

Atendan memberitahu ketika wanita tersebut sedang mengisi minyak, dia telah
melihat seorang lelaki telah masuk ke dlm kereta dan bersembunyi dikerusi
belakang . Dengan segera beliau telah menghubungi pihak polis. Wanita
tersebut terus menjadi takut dan segera melihat pintu keretanya terbuka dan
lelaki itu telah menyusup keluar dan meninggalkan kereta itu dengan
tergesa-gesa.

Kes baru-baru ini didapati mempunyai kaitan dengan ujian untuk permulaan
geng jenayah terbaru dimana memerlukan seseorang untuk membawa balik
bahagian badan seorang wanita ..

Salah satu cara yang mereka lakukan adalah dengan merangkak perlahan-lahan
dan menyusup masuk ke dalam kereta wanita manakala sasaran utamanya adalah
stesen minyak atau di kedai runcit pada waktu malam. Kemudian, mereka akan
potong kaki / buku lali mangsa menculik mereka dan kemudiannya membunuh dan
mencerai-beraikan mereka.
Kaedah lain adalah dengan memaksa wanita itu masuk ke dalam kereta kemudian
menculik mereka,

Sila sebarkan ini kepada wanita lain, orang muda dan tua.


  • Pertama ,  wanita seharusnya lebih berhati-hati apabila ingin masuk ke dalam kereta pada waktu malam.
  • Kedua,  Jangan letakkan kereta di tempat sunyi atau terpencil semata-mata ingin mendapatkan tempat letak kereta percuma!
  • Ketiga,  Jika boleh, elakkan memandu seorang diri pada waktu malam!
Ini adalah situasi sebenar! Penculikan! Pembunuhan! Putus dan anggota badan
dicerai-ceraikan! Ini semua berlaku di Malaysia!

Jadikan amalan :
1. Pastikan kereta berkunci setiap masa walaupun anda meninggalkan kereta
sebentar.
2. Periksa sekeliling kereta sebelum masuk ke dalam kereta.
3. Sentiasa peka terhadap sebarang tanda-tanda pelik dari persekitaran anda
dan individu lain di dalam sekitar umum, terutama pada waktu malam!


Sampaikan mesej ini kepada semua wanita supaya salah seorang wanita dalam
hidup kita tidak akan menjadi salah seorang dari mangsa mereka!

 kredit untuk cik

Sunday, September 11, 2011

katil ajaib

ada sape-sape tau tak pasal katil ajaib yang satu ni, dengarnya number one in the world...
kelass gitu, boleh mengubati pelbagai jenis penyakit yang tidak dapat diubati di HOSPITAL.

sama ada korang nak percaya ke tak, terpulanglah, hanya orang-orang yang yakin sahaja akan dapat menikmati hidup yang sihat setelah baring di atas katil ini.

jom layan gambar ni....

katil ajaib

cikgu 1 tekun mendengar dan memberi kata nasihat kesihatan kepada pelanggan





sakit lutut, sakit urat, asma, selesema, patah tulang, slip disc, gout, kencing manis, darah tinggi, jantung




Saturday, September 10, 2011

trafik jam

memang betul-betul menyusahkan betul bende nih, bukan aku je yang mengalaminya, tapi semua pengguna jalan raya kot, kecuali lah pak pak menteri, datuk-datuk dan sultan-sultan yang "dicover" oleh polis.

bila mereka lalu jer, abis semua orang ketepi, bende-bende macam ni, memang membuatkan orang ramai menyampah dengan kerajaan malaysia, dengan jabatan kerja raya, entah bagaimana diaorang planning buat jalan, trafik light berlambak-lambak, jalan sempit, kereta semakin banyak, pengankutan awam tak konsisten.

agak-agak korang, apa yang kementerian kerja raya pikirkan tentang jalan-jalan raya di malaysia untuk jangka masa 1o tahun akan datang?



kadar kos makin naik, tol pulak, kalau disana dikurangkan, disini pulak yang dinaikkan, macam mana tu?

geram jugak aku bila hari-hari berada dalam situasi jalan yang macam nie, dengan jalan yang sama, laluan yang sama.

bijak pandai, tolong komen kan ape yang patut di ruangan di bawah nie...boleh?
kot-kot boleh berdiskusi seminit dua bersama zwan.....

dan serangkap pantun untuk entri kali nie...

"buah cempedak diluar pagar
ambil galah tolong jolokkan
saya budak baru belajar
jika salah tolong tunjukkan"






Wednesday, September 7, 2011

statistik yang sangat mengejutkan

kadar harian
hari-hari macam ni boleh merunsingkan kepala juga walaupun hanya sekadar pemerhati.

bayangkan....hari2 macam nie....dan yang paling latest statistik menunjukkan bilangan kemalangan MAUT yang memcecah 289orang pada hari terakhir ops sikap yang ke 24.

jalan raya tak salah tau, yang salah adalah pemandu sendiri.

korang tahu-tahu lah kan macam mana sikap rakyat malaysia bila berada di atas jalan raya, yang jalan kaki, motor bike, pemandu masing dengan hal sendiri, papan tanda di bahu-bahu jalan raya langsung tidak di endahkan.

sebagai pengguna jalan raya, cuba korang tepuk dada dan tanya diri masing-masing macam mana perangai korang bila berada di atas jalan raya, adakah berhemah? kelam kabut? penting diri sendiri? tunjuk lagak? dan sebagainya....

Sunday, August 28, 2011

tips semasa balik kampung

di penghujung ramadan ni beserta berpusu-pusu warga kota yang dalam persiapan menyambut kedatangan syawal.

dan sedikit pesanan untuk pemandu kenderaan,berhati-hatilah di jalan raya, kepada yang suka bawak laju tuh, perlahankan lah kenderaan anda, sila ikut papan tanda had laju, jangan pkir nak cepat sampai rumah, nanti rumah x sampai, masuk lorong lain....

dan juga pesanan kepada yang suka bawak slow, jangan lah slow sgt, nanti mwnyusahkan yang belakang, sehingga  menyebabkan jalan sesak.


dan yang paling penting, jangan sampai terlelap ketika memandu, sangat bahaya, sekali korang lelap, boleh membahayakan nyawa, dan kalau mengantuk berhenti di r n r berdekatan..



Saturday, August 20, 2011

perutusan haru biru...:-)

selamat berbuka untuk semua.........


Wednesday, August 17, 2011

segmen - hati-hati dijalan raya




hari-hari menjelang hari raya.........

keadaan trafik yang menyesakkan aku setiap hari.....


trafik jemm                                                                                                                       








Monday, August 15, 2011

MPSJ PARK AREA

eh, aku dengar pegawai kawasan parking dalam area MPSJ sangat straight?  betul ke?

penah aku dengar cerita yang ade kereta kena tarik depan ownernyer sendiri, last2 kene jugak ambil di balai.

dan, ade tak sape2 kat sini penah melalui pengalaman macam tu? tak kisah la kat mana2 area parking pun..

boleh juga kongsi2 cerita...

Sunday, August 14, 2011

tak bayar, tak boleh raya...

 dah bayar zakat ke belum!

tengah2 bulan puasa ni, jangan lupa bayar zakat wahai sahabat-sahabat ku diluar sana, penting ni bagi yan berkemampuan...

kadar bayaran zakat adalah berbeza mengikut negeri masing-masing.

jika tidak ada masa, kaunter-kaunter juga dibuka di setiap pasaraya yang berhampiran bagi memudahkan orang yang tidak ada masa pada hari-hari bekerja.

so, inilah masanya untuk kita menyucikan pendapatan kita.

dan sebagai bonus untuk diri sendiri..

aku dah bayar  


tunaikan tanggungjawab yang ini dahulu sebelum membuat persiapan syawal...

kalau tak bayar zakat, tidak boleh raya..hehe.

Friday, August 12, 2011

berdenyut sampai ke otak

pentingkan menjaga gigi korang....tau tak?

jangan malas gosok gg yer...

jangan malas-malas anak2....sebelum tido jangan lopa...





Thursday, August 11, 2011

rupa kiamat~~~

*Pesanan : Belajarlah menghabiskan pembacaan sehingga titik akhir. Itu ciri manusia berguna.

Gambaran Hari Kiamat
...
✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.

② Doa anak²nya yang soleh.

③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

Tuesday, August 9, 2011

semalam yang indah

kosong je....aku tak tahu nak tulis ape...





Monday, August 8, 2011

aigoo~~~~~

sudah masuk minggu kedua kita berada didalam bulan Ramadan yer.

uh, cepat sunggoh mase berlalu, yang pasti ramadan bakal meninggalkan kita, sama-sama kita doakan semoga dapat jumpa lagi ramadan yang akan datang.



nyummy

Sunday, August 7, 2011

6 hari seminggu

fuhh...

setelah 1week mengerah tulang empat kerat, hari ini aku dapat rileks dengan tenang.

walau pun ada sedikit masalah yang tidak boleh di elak kan dan selalu terjadi.

ahh!!....entri pendek lagi, rasa malas nak tulis panjang2...takpe kang encik nuffnang.



Saturday, August 6, 2011

dahaganya......nampak oren depan mata

time macam ni...terasa kering semacam tekak...


nampak air oren sejuk je nih....

huhu...sedapnyer....

rembat kat google saja


tiger show

>>><<<
santai betul rimau nih kan....

Friday, August 5, 2011

apa nak jadi

macam-macam kes lah sekarang....

apa la nak jadi dengan rakyat malaysia nie...jenayah sana sini, semakin kejam pulak tu.apa nak jadi.

Thursday, August 4, 2011

morning semua

morning....
hari ni dah hari ke empat kita berpuasa, harap-harap korang semua tidak meninggalkan puasa yer....


dan juga solat 5 waktu sehari semalam....


kalo puasa, tapi tak solat, pun tidak guna....."renung-renungkan dan selamat beramal"


Wednesday, August 3, 2011

esok kerja

jom tido.....esok nak bangun sahur,

apa respon korang?

"seminit bersama zwan"

adakah korang suka dengan blog aku nih.

Tuesday, August 2, 2011

1st day kerja

entri pasal 1st day kerja di tmpat baru, dan pengalaman bekerja di Kolo lumpo.....

 

Monday, August 1, 2011

jangan lupe niat puasa...

online-online jugak, tapi jangan lupa niat puasa...hehe...

Sunday, July 31, 2011

tandas cangkung dan tandas duduk

 disempena nak menyambut Ramadan al-mubarak ni...

hari ni aku nak survey korang sume,


antara tandas cangkung ngn tandas duduk...yang mane korang lagi suka dan selesa?






Saturday, July 30, 2011

nevermind!!

dah besar rupanya budak nie....


gaya bila dah besar

tu lah dia, si baby dalam cover album "nirvana".
yang pasti, sejak dapat publisiti dalam media, budak nih memang akan femes, sefemes "nirvana" kot.

siapa sangka kan? bak kata pepatah, "tuah ayam nampak dikaki, tuah manusia tidak siapa yang tahu".


spencer elden
cute tak?

Friday, July 29, 2011

pengalaman dengan samsung

salam semua kawan-kawan....

selamat berpuasa diucapkan kepada pembaca belog ini.

entri kali aku nak tulis sempena hari lastday aku bekerja dengan company Samsung ni.

korang semua mesti tahu jenama nih kan, siapa yang tidak tergila-gilakan produk terbaru samsung sekarang?
dengan galaxy tab nya, TV SMART nya, dan pelbagai lagi produknya yang boleh dikatakan sentiasa up to date

Thursday, July 28, 2011

puasa dalam keadaan junub

soalan:

jika suami isteri melakukan hubungan kelamin lalu tertidur hingga terbit fajar,
bagaimana dengan puasa mereka pada hari itu?

insan, gombak, Selangor

jawapan:

Puasa mereka tetap sah, apabila sedar, hendaklah mereka Mandi Wajib, mendirikan solat Subuh dan meneruskan puasa seperti biasa, ini merujuk kepada Sunnah Rasulullah sendiri yang pernah melakukan hubungan dengan Isteri Baginda di malam Ramadhan dan hanya Mandi Wajib sesudah terbitnya fajar  {Shahih al-bukhari}, no; 1925, 1926}

Wednesday, July 27, 2011

ketagih facebook

Marah jika tak guna internet

NEW YORK: Beberapa kajian terbaru terhadap pengaruh web sosial Facebook, Twitter dan Google mendapati laman sosial itu juga mencetuskan ketagihan umpama dadah.

Penagih kategori baru itu bertindak seperti orang yang tidak diberi dadah apabila dipaksa untuk tidak menggunakan internet dan media elektronik yang lain.
Kesannya kepada golongan yang ketagih laman web itu seperti keadaan orang mabuk yang bergantung kepada arak sebagai satu cara untuk membantunya bersosial. Selain itu, penagih online percaya orang yang tidak menyertai lebuh raya mega maklumat, bergiat dalam menghantar mesej pesanan ringkas dan pesanan cepat adalah golongan yang sangat membosankan, lapor New York Post.



“Sikap tidak menggunakan teknologi dianggap terlalu sukar untuk dielakkan bagi sesetengah pihak sama seperti berhenti merokok atau minum arak,” kata
firma penyelidikan Intersperience mengenai kajian terbaru terhadap mereka disekat daripada menggunakan teknologi online.

Menurut kajian itu, 53 peratus daripada 1,000 orang yang terbabit dalam kajian melaporkan yang mereka merasa marah apabila tidak menggunakan internet.
Kajian itu juga mendapati, 40 peratus responden merasa sunyi jika tidak menggunakan kemudahan online.
Sementara itu, dalam satu lagi kajian di Britain, satu pertiga ibu bapa di negara itu beranggapan internet mengancam anak mereka dan 80 peratus kanak-kanak ketagih laman web sosial seperti Facebook dan Twitter. – Agensi

sumber dari berita harian

Tuesday, July 26, 2011

story about extremely christian in norway

selama nih barat asyik melabelkan puak-puak extreme lahir dari orang-orang islam sehingga ada yang menjadi takut dengan umat islam diseluruh dunia dan tercetusnya "islamophobia".

perkara ini mula menular sejak daripada kesan 11 september "ciptaan" yahudi sendiri.

kita semua tahu bahawa amerika celup yahudi begitu "anti" kan Islam, sehingga mencipta pelbagai propaganda-propaganda yang bertujuan untuk menyekat perkembangan Islam yang begitu pesat di seluruh dunia.

Monday, July 25, 2011

lagu hitz

boleh tahan jugak lagu nih.....

hospital tengku ampuan afzan

Sunday, July 24, 2011

karenah birokrasi di hospital kerajaan

masih adakah karenah birokrasi do hospital kerajaan.



perkara nih terjadi bila mana pesakit yang telah disyaki denggi disuruh balik walaupun bacaan telah menunjukkan 65 kebawah, dan disuruh datang keesokkan hari.

kenapa doktor melayan sedemikian rupa, tidak mengambil kira faktor usia pesakit yang boleh dikatakan sudah berada di usia emas.

sepatutnya sudah ditahan ke ward untuk tindakan susulan.

Saturday, July 23, 2011

blogger sekalian...BEWARE

hati-hati dengan virus terbaru yang di attach pada inbox @ chatbox fb.

kesannya jika klik:

1.password & data akan dicuri.

2.pc @ laptop akan terus kelam dan padam, kene reformat semula.


pS: walausepower-power anti virus yang korang guna, jika discan selepas korang klik effected file, sama macam korang tidak install apa2 antivirus pada pc.

Menjalankan Pemerintahan Mengenai Urusan Umat Islam

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:

Sesiapa yang menjalankan pemerintahan mengenai urusan umat Islam tanpa menghiraukan kemiskinan,keperluan,kefakiran dan hajat mereka, nescaya Allah akan membiarkannya pada hari kiamat tanpa menghiraukan kemiskinannya, keperluannya, hajatnya dan kefakirannya.


Huraian Hadith: 
 
i) Berdisiplin ketika bekerja merupakan kekuatan yang menggerak kepada kejayaan dan kemenangan.
 
Ii) Dalam melakukan urusan dengan orang ramai (masyarakat) perlulah dilakukan dengan adil dan menyesuaikan keutamaan tanpa ada perasaan pilih kasih dan sebagainya. Jika tidak akan berlakulah kezaliman dan penganiayaan terhadap orang lain.
 
iii) Oleh itu untuk mendapatkan ganjaran ibadah dalam setiap kerja yang dilakukan patuhilah peraturan dan arahan dengan baik serta melaksanakan sesuatu tugas dengan tertib dan beradab dengan menjaga tentang aspek pengurusan waktu yang telah ditetapkan. Dengan itu kita akan mendapat keredhaan Allah S.W.T dan mendapat ganjaran yang selayaknya di akhirat nanti.

Friday, July 22, 2011

AIR MINUMAN MALTA

sekarang nih kecoh-kecoh pulak pasal isu air malta nie @ babrican malta.


dan air ini dibuat dengan bersumberkan MALT@.

ada cerita yang aku nak kongsikan kat sini.
2 3 tahun lepas, aku ada la terbeli air malta nih, dahaga punya pasal, main capai jer,

Cara Syaitan Membuka Aurat Wanita

Syaitan dalam menggoda manusia memiliki berbagai cara strategi, dan yang sering dipakai adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su'). Syaitan seakan mengetahui kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah.

Berikut adalah cara bertahap:

I. Menghilangkan Definisi Hijab
Dalam tahap ini syaitan membisikkan kepada para wanita, bahawa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekadar pakaian atau gaya hiasan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar'i, pakaian, dengan apa pun bentuk dan namanya tetap pakaian.

Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian ikut ganti juga. Demikian pula ketika seseorang berpindah dari suatu negeri ke negeri yang lain, maka harus menyesuaikan diri dengan pakaian penduduknya, apapun yang mereka pakai. Berbeza
halnya jika seorang wanita berkeyakinan, bahawa hijab adalah pakaian syar'i (identiti keislaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekadar gaya ( fesyen ). Biarpun hidup bila saja dan di mana saja, maka hijab syar'i tetap dipertahankan. .

Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka syaitan beralih dengan strategi yang lebih halus. Caranya?

Pertama, Membuka Bahagian Tangan
Telapak tangan mungkin sudah kebiasaannya terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bahagian hasta (siku hingga telapak tangan). "Ah tidak ! apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan syaitan. Dan benar si wanita akhirnya memakai pakaian model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa saja. Maka syaitan berbisik," Tu.. tidak apa-apa kan?

Thursday, July 21, 2011

metered earning & buffering earning

thanks nuffnang!!

dua bonus

Wednesday, July 20, 2011

Kepentingan Menjaga Solat

Hadith: 
 
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman: Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya? Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain.  
 
 
 
Huraian Hadith: 
 
i) Seorang mukmin yang sebenar sudah tentu tidak akan mencuaikan ibadat sembahyang fardhu yang diwajibkan ke atasnya termasuklah menjaga waktu sembahyang, mematuhi tertib sembahyang dan sebagainya di samping mengerjakan ibadat sunat seperti sembahyang sunat, puasa sunat dan lain-lain setakat yang termampu olehnya. ii) Sesungguhnya sembahyang itu jika dikerjakan dengan sempurna dapat mencegah seseorang daripada perbuatan keji dan mungkar sebaliknya orang yang mengerjakan ibadat sambil lewa tidak akan dapat merasai nikmat ketenangan dan ketakwaan yang sebenar kepada Allah S.W.T. Dia akan menganggap bahawa ibadat itu adalah suatu yang memberatkan. Lantaran itulah kita mendapati ramai orang yang tidak segan silu melakukan dosa dan maksiat sekalipun dia mengerjakan sembahyang, puasa dan sebagainya. iii) Rebutlah segala peluang yang ada semasa hidup di dunia ini untuk mengerjakan kebaikan, hayatilah kata-kata (athar): Berusahalah untuk duniamu seolah-olah engkau hidup selama-lamanya, dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah engkau akan mati esok hari.

Tuesday, July 19, 2011

covered album....hollywood artist!!

ramai yang tergilakannya dulu...tapi sayang....uhuk uhuk...


band

boyband bak cendawan

smooth criminal cetus fenomena

before suck it and see

after she divorce

big bang theory best!!

yang ni aku rasa dah lagenda

never give up!!

now....3?

palm tree....

incubus live in malaysia 2011

macam sonic pun ade







new 2011

Monday, July 18, 2011

aktiviti hari di hujung minggu

tengok keadaan rumah baru



camne lereng bukit nie? selamat ke x?


gerai sekolah

budak ni baru belajar buat kebab

ada gaya.....


pisang sadur coklat..:)

@kunang-kunang restoran
tomyam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...